måndag 6 juli 2015

Månadsbild juli 2015

Efter en vecka i Stockholm var det en fröjd att komma tillbaka till kökslandet.
Oj, vad det hade växt i värmen!
¨Kåltältet är nu "strippat". Alla kålsorter har växt och blivit jättestora, men jag bävar ändå för att det ska komma "uschlingar" och äta upp min fina kål.
Till middag i dag blir det soppa på olika kål, mangold, vitlök, gul lök och med basilika på toppen.
Allt från egen odling. Mer närodlat går inte att få!
Utan ledsagande text:
Närmast i bild är det kronärtskockor, solrosor och jätteverbena i en salig blandning.
Näst efter det kommer det "strippade" kåltältet med alla fina goda kålsorter, vintermorötter, några rader rödbetor och tagetes som dekoration mellan raderna.
Sockerärtor börjar det finnas gott om.
Sallad kan vi vräka i oss hur mycket som helst.
Örtagården håller på att "växa ihop" så där snyggt som jag vill ha det.
Sparrisen har fluffat till sig och har fått sällskap av höga tobaksblommor, som jag hoppas ska trivas och fröså sig friskt till nästa år. Det är tjusigt med de fina blommorna som sitter högt upp, ovanför alla andra växter.
Jordgubbarna har inte kommit i gång än. Två smakprov har vi tagit, men det var för tidigt.
Det kommer att bli massor med hallon och mycket svarta vinbär.
Blodflädern har fått några rosa fina klasar med blommor.
 Sist, men inte minst, har kompostlimpan med (numera bara) tre plantor squash och några vitkålsplantor har sjunkit till ca hälften medan jag var i Stockholm. Sniglarna har varit där, det ser jag. En squashplanta är uppäten. Men underligt nog står kålplantorna fortfarande kvar, inte ens angripna av kållarver.
Men det skulle jag kanske inte ha sagt!!
Jämfört med juni månads bild så har det ju hänt en hel del.
 
 

1 kommentar:

Solinda sa...

Snart dax att skörda och njuta! =)
Kram