måndag 24 augusti 2015

Minnesbilder

Jag kommer att minnas min (korta) tid på Gården med glädje, kärlek & framtidstro. Tyvärr blev ju lyckan kortvarig tillsammans med herr Traktor, men jag har tagit ett stort steg in i en ny framtid, jag har köpt ett sommartorp. Evatorp har jag döpt det till och jag kan flytta in 11 september i år.
Minnena från min tid på Gården finns kvar i mitt hjärta och på en hel drös med bilder.
Här kommer några av de sista bilderna jag tog:
Vy över Örtagården & en tobaksblomma bland sparrisen
 Jag är faktiskt rätt stolt över de kronärtskockor som är på gång.
En av de få Jätteverbena som blev nå´t. Övriga blad är Solros.
Till vänster ligger de 6 odlingslådorna på rad i köksträdgården och till höger ligger kompostlimpan med några plantor squash. Några fantastiskt goda succini har det blivit från dem.
Några solrosor har slagit ut, dillen är 1,5 m hög och Linnétagetesen blommar som besatt.
Palsternackorna, polka- & rödbetorna, morötterna och röd & gul & vitlök är skördade. För några av dem var det lite väl tidigt, men vad gör man!? Jag ville ha med mig så mycket som möjligt av skörden när jag flyttade.
Skärbönan Sigrid och gråärten Sparlösa har just börjat blomma och några få ärtskidor har visat sg.
Jag skördar det som blivit klart att skörda nästa gång jag åker ner till Gården, förväller och fryser in. Då ska jag också packa ihop det allra sista av mina saker.
Den förodlade majsen blev det inte mycket av. De är tydligen mycket känsliga för omplantering. Jag stoppade ner några frön/majskorn direkt ute på friland och de ha vuxit till sig, men om det hinner bli några kolvar, det tvivlar jag på. Purjon kanske hinner med.
 I växthuset växer tomaterna hej vilt. Jag har varken tjuvat eller hållit plantorna låga, utan de har bara fått växa, bevattnade från den solcellsstyrda bevattningsanläggningen.
Några körsbärstomater har jag fått smaka och det är "Moneymaker" på gång, men de är fortfarande gröna. Vinrankan stortrivs och har blivit jättestor under säsongen. Jag har klippt in den flera gånger och det verkar den gilla. Det är många, stora, fina, blå/lila klasar på gång.
Sniglarna har gått svårt åt Druvgurkorna, så det blir kanske bara en och annan gurka som man kan ta vara på. Men man får vara glad för det lilla dessa dagar.
Solrosorna blommar förhoppningsvis fortfarande när jag kommer ner och ska hämta alla mina saker (som just nu ligger nerpackade i flyttkartonger) och ska skörda resten av det som kan skördas.
Jag kommer också att gräva upp det mesta i Örtagården, jordgubbsplantorna, några rabarberstånd, de bärbuskar jag tagit till Gården och eventuellt sparrisen, och ta med mig. Oj, oj, det kommer att bli ett ordentligt lass med växter som jag tar med mig till Evatorp!
Jag avslutar med några bilder från rabatterna framför huset. I de rabatterna var det tänkt att det mest skulle vara perenner, men med sommarblommor/annueller som extra färgstarka accenter, olika för varje år. Men känner jag mig själv rätt så skulle det ha blivit mycket vitt.
 I år var det några olika Rosenskära, pionvallmo, kantlobelia, tobaksblomma,
bortsnejlika och några sorters Atlasblommor som såddes. 
Höstanemoner, julrosor, amerikanskt älggräs, kärleksört, perenn luktärt, borstnejlika, Stjärnflocka, Kaukasisk förgätmigej, temynta, lammöron, ulleternell, mattram, vit klematis, vita löjtnantshjärtan, violer/penséer, vallmo, jättebalsaminer, purpurklätt, vintergröna, kaprifol, humle, prästkragar, stockros, digitalis och några växter till kommer jag att gräva upp, ta med som de är om de är krukade eller ta frön från dem och ta med. Pioner, några liljor och rosor, som redan fanns på Gården när jag kom, får jag lämna kvar. Rosorna och de andra växterna lämnar jag kvar utan saknad men de vita pionerna skulle jag bra gärna vilja ta med mig.
 Ska nog göra ett försök att ta med mig en av de vita pionerna i alla fall!
De är ju så vackra.
 
Vi ses igen när jag kommit på plats i mitt nya torp hoppas jag!
 

10 kommentarer:

L sa...

Lycka till med flytten! Jobbigt men du kommer att få det hur fint som helst även där. Kram, Linda

L sa...

Lycka till med flytten! Jobbigt men du kommer att få det hur fint som helst även där. Kram, Linda

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Det syns att du har växtkraft i dina händer i alla fall. Vilka kronärtskockor! Då spelar nog inte växtplatsen någon roll. Förta dig inte i flytten bara.
Önskar dig all lycka!
Luna

Annika Christensen sa...

Hej!
Önskar dig lycka till med ditt nya liv.
Du verkar vara en stark person.
Kram
Annika

Anjas Hill sa...

Åh! EvaLinnea!
Önskar dig all lycka med Evatorpet! Vackert namn. Det är DITT och du huserar som du vill där. Jag är riktigt glad för din skull.
Ditt kärleksfulla och vänliga farväl från den korta tiden på Gården berättar en hel del om dig som person. Undrar om herr Traktor någonsin fattade det?
Nu ser jag framemot bilder från ditt nya ställe och det ska bli så spännande att få följa utvecklingen där. Ligger den långt borta från ditt permanentboende, eller kan du tar dig lättvindigt dit?

Kram, Anja

Rost och rädisor sa...

Sorgligt att se dig lämna efter all nerlagd möda och när det är som mest att skörda. Dock roligt att höra att du hittat boende och torp. Ska förstås bli jättetrevligt att följa dig där. Pionen blir det säkert inget problem med att flytta och det gör inget om roten går av. Varje del med 3-4 ögon blir en ny fin planta. Planteras precis i ytan, men det vet du kanske.
Lycka till och varm kram!
Anette

Solinda sa...

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt...
Evatorp ser otroligt gulligt ut, och en plats för återhämtning. Jag önskar dig lycka till och hoppas få möjlighet att följa dig på vägen!
Varma kramar

Unknown sa...

Oy, lykke til på den nye plassen ❤

Unknown sa...

Oy, lykke til på den nye plassen ❤

Unknown sa...

Oy, lykke til på den nye plassen ❤