söndag 9 augusti 2015

Praktikvecka på Skillebyholm/Ytterjärna

Snart är min trädgårdsmästarutbildning inne på 3:e året. Tiden går fort när man har trevligt!
Förra veckan hade vi praktikvecka. Vi tillbringade alltså en hel vecka i denna underbara miljö.
För min del var det extra viktigt att vara i denna läkande och energigivande atmosfär just nu.
Mer om det senare.
Praktiska övningar/arbete i växthusen, på friland, i blomsterrabatterna och i örtagården, varvas med mer teoretiska inomhusaktiviteter.
 Botanik och floristik (växtbestämning) var det största teoretiska inslaget den här veckan. Botanik och växt/blom/art-bestämning är inte av så stort intresse för mig, men lektionerna innebar iaf att jag har beställt en flora. Det bara "måste" man ju ha, det är klart!
http://www.adlibris.com/se/bok/den-nya-nordiska-floran-9789174240955
Med jämna mellan rum får vi gå ut och måla av något i trädgården/naturen. Den här dagen fick vi välja en ny favorit i blomsterlandet. Jag valde Lejonsvans. En helt ny bekantskap för mig. Det blir absolut ett försök att odla sådana nästa år.
 
 Blomställningarna i "våningar" fascinerar mig.
 Här rensas det ogräs i köksträdgården på friland av bloggskribenten i egen hög person.
Studiebesöket den här veckan var på Mikaelsgården, en skola för barn med särskilda behov. Vi fick en fin guidad tur av trädgårdsmästaren på platsen och en intressant inblick i deras verksamhet och vad trädgården/parken/växtligheten och djuren har för betydelse i deras pedagogik. Ett starkt intryck på mig gjorde ett fantastiskt växthus. En idé som jag skulle vilja förverkliga.
Vi jobbade en hel del i örtagården, med bl.a. skörd och växtkännedom.
Åbrodd som en del av inramningen till örtagården.
Fina trampstenar bland timjan-"tussar".
Miljön är så väl genomtänkt i varje detalj!
Örterna i en krydd/örtagård är oftast intressanta medicinalväxter, förutom att de flesta är aromatiska kryddor. Ringblommor piggar ju dessutom upp med sina eldiga färger.
På praktikveckan i augusti 2014 grävde vi upp en rabatt som sett sina bästa dagar. I år ser det så fräscht och fint ut. De ljusgula Kungsljusen (som vi lät stå kvar förra året) pryder sin plats och de övriga växterna/blommorna (mest nävor) har blommat, och blommar fortfarande, i olika ljuslila/lila/blå nyanser. En praktfull rabatt!
 Så här såg det ut 2014, när vi var klara med uppgrävningen.
Det kommer att finnas många vackra blommor till självplocket på höstmarknaden i september.
Basilikaskörd i ett av växthusen.
Det doftade ljuvlig basilika om händerna i flera timmar, om man inte tvättade sig.
Efter fredag lunch tog vi farväl av varandra och detta fantastiska ställe.

 

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Oj, vilken trevlig praktikplats! Brukar stanna till i Ytterjärna när vi åker förbi, fika, handla, gå en runda.
Tredje året på utbildening, då är du snart fullfjädrad!
Allt gott
Anette