lördag 27 juni 2015

Kronärtskocka

Ett av alla "försök" i odlingen i år är kronärtskocka. Alla "försök" innebär att jag aldrig odlat det förut. Kronärtskocka har jag länge drömt om att ha i köksträdgården. Jag ser framför mig de kraftiga bladen med en majestätisk skocka svävande över bladverket. Mitt bland detta ska det även sväva jätteverbena.
I mina drömmar alltså!
Nu har det grott 12 frön som sen har vuxit till kronärtskocksplantor. Plantorna är planterade i pallkragarna som inte blev någon varmbänk (försök nummer två). Bland dessa 12 kronärtskockor är det planterat 4 ynka plantor av jätteverbena. En hemskans dålig utdelning från nästan 100 frön.
Som plåster på såret satte jag egna solrosfrön från förra året i stället. Jag strödde rätt friskt, för med gamla/egna frön vet man ju aldrig. Nu kommer det troligen att bli en solrosrabatt i pallkragarna!
 Men det verkar lovande när det gäller kronärtskockorna iaf!!
Nu hoppas jag att de få jätteverbenaplantorna tar sig och växer sig kämpahöga.
 

Inga kommentarer: