onsdag 3 juni 2015

Månadsbild juni 2015

Oj, redan dags för juni månads månadsbild!
Här kommer den:
Som ni ser är det nya plantor i varmbänken (närmast i bild). Där står nu de kronärtskockor som grott tagit sig en bit på väg mot att bli höga och ståtliga. Mellan alla plantorna ska det planteras jätteverbena (om det tar sig fler). Just nu är det bara en som står i bänken men det finns iaf tre till.
 
Nästa odlingsbänk, Kåltältet, är klart och det är färdigplanterat i det (se inlägg här).
 I odlingslåda nummer 5 har löken (både röd och gul) kommit en bra bit på väg.
 I odlingslåda 4 är nästan alla rädisor skördade (och uppätna), salladen och dillen kommer så vackert, morötterna, rödbetorna och polkabetorna är klart på gång. I den högra delen har sockerärtorna, majsen och squashen har kommit upp och i dagarna ska alla grå- och kikärtor i jorden. Majsen blev det inte så mycket med så jag ska komplettera med köpeplantor.
 I odlingslåda nummer 3 har sparrisen börjar utveckla sina "plymer & fluff", persiljan växer som besatt, mangolden börjar komma tillbaka och de transplanterade salladsplantorna från varmbänken ser rätt pigga ut. Det enda som inte tagit sig är sandsenapen :(
I den högra delen har jordgubbarna har börjat blomma.
I potatislådan (odlingslåda nummer 2) kommer potatisen med språng. Vitlöken har kommit långt, men de höstsådda morötterna och palsternackorna har jag inte sett mycket av. I väntan på att palsternackorna eventuellt tänker börja växa har jag sått spenat och sallad mellan raderna.
I Örtagården (odlingslåda 1) börjar snart gräslöken blomma. Jag brukar låta den göra det för att det är så vackert med de lila bollarna som balanserar på det tunna strå´t. Ringblommorna jag satte i höstas har stuckit upp ur jorden och den vita gurkörten (sådda i år) likaså. Malört, anisisop, kungsmynta, timjan, åbrodd, malva, spansk körvel, trädgårdssyra, dragon, lavendel, grekisk oregano och salvia verkar trivas förträffligt och ger mig sköna "vibbar" om många goda örtblandningar till vinterns matlagning. Några violer har också hittat hit på egen hand, och en del har jag hjälpt på traven.
 
 Som jämförelse visar jag maj månads månadsbild igen.
Det händer mycket på en månad den är tiden på året.
 
Ha´t gott gott folk!
 
 

Inga kommentarer: