fredag 6 februari 2015

Blommig fredag - Vårlängtan

Tittar man ut över de snötäckta vidderna, verkar det långt till våren, men tittar man in i mitt “blomrum” förstår man att våren är på väg.
IMG_1341IMG_1344
Där gror det (förhoppningsvis) både grönsaker, kryddor och blommor i “pottor” av olika slag.
IMG_1345IMG_1342IMG_1337
Några är test på om egna frön gror över huvud taget, några är tänkta att sättas i varmbänken i månadsskiftet februari/mars eller i drivbänken framemot april, andra är pelargonsticklingar från i höstas (som tagit sig/överlevt), några är annueller till örtagården och åter andra är till den övriga köksträdgården (de flesta!).
Vit mangold, 2 kronärtskockor och min egna majs från 2014 har redan kommit upp.
IMG_1359IMG_1363IMG_1366
Alla fröer som jag sätter finns under fliken/sidan: Sådder 2015.
Men man kan ju alltid stilla sin värsta vårlängtan med att grodda ärter, smörgåskrasse och alfafafrön inomhus.
IMG_1347IMG_1371IMG_1352
Allra allra mest längtar jag efter vårens stora experiment; varmbänken.
Inför startskottet i mitten av februari har en hästinnehavarinna i närheten börjar samla hästskit i en traktorskopa, som herr Traktor kört till hennes gård och ställt vid stallet.
Odlingslådan, där varmbänken ska göras i ordning, är redan klar. Kolla här!

blogg-2

 Mme T

14 kommentarer:

Villrose sa...

Ingen tvil om at våren er i gang hos deg! Hestemøkk = gull

Anjas Hill sa...

Utan tvekan är våren hos dig kära Mme Traktor :-)))!

/Anja

Carita och Bertel sa...

Hos dej är våren på gång ser jag, du är redan i startgroparna. Ha en fin helg. Carita

Maribel sa...

Ett helt blomrum, vilken lyx. Jag har inte börjat så än, men förhoppningsvis blir det av till helgen. Trevlig helg!

Gunilla sa...

Vilka härliga bilder .
Och du verkar vara i full gång med att möta våren, med alla frösådder.

Trevlig Helg

Anette i Torsåker sa...

Kul med ett eget blomrum. Har börjat mina sådder idag, snart spirar det lika fint hos mig.
/Anette

Rost och rädisor sa...

Härligt när det spirar och gror. Även här ska det bli varmbänkar för första gången. Spännande!
Allt gott
Anette

Millas Trädgård sa...

Vilket perfekt blomrum! Härligt när det växer och gror!
Ha en fin helg/Milla

Millas Trädgård sa...

Vilket perfekt blomrum! Härligt när det växer och gror!
Ha en fin helg/Milla

Millas Trädgård sa...

Vilket perfekt blomrum! Härligt när det växer och gror!
Ha en fin helg/Milla

Skaparglädje sa...

Oj, vad du kommit igång med odlandet. Här går det trögt, lika dant varje vår när jag ska i gång.
Trevlig Helg!

Unknown sa...

Du har litt av hvert å glede deg over, ser jeg:)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Visst är det härligt när det spirar, ja!
Trevlig vecka, hej Ewa :)

Veronica sa...

Mmm, visst är det härligt att ha ett odlingsrum där man kan hålla på att "nörda" ?!

Lycka till med varmsängen! Ska testas här med nån gång!

//Veronica