söndag 5 juli 2015

Trädgårdsvecka i Stockholm & en nostalgitripp till Skansen

Jag har min lägenhet kvar i Stockholm och förra veckan var jag där och skötte om trädgården som ligger runt huset där lägenheten ligger. Jag hade "min trädgårdsvecka" i bostadsrättsföreningen. Rensa ogräs och snygga till i största allmänhet är ju ingen konst, men att sköta om en nyanlagd gräsmatta är verkligen en konst. Under årets regniga och kalla vår har den nog fått alldeles för mycket vatten, men nu får den "vila" och etablera sig och växa till sig. Det är inte lätt det här med ett kollektivt ansvar för en bostadsrättsförenings trädgård!
Herr Traktor passade på att fylla år i veckan och anslöt med bil dagen innan.
På födelsedagen gjorde vi en nostalgitripp till Skansen. 
Detta fantastiska ställe som vi stockholmare har besökt "sen barnsben", var en förstagångsupplevelse för födelsedagsbarnet. Vi avnjöt lunchen på Soliden och sen travade vi runt anläggningen på den varmaste & hetaste dagen denna sommar, jag lovar!! Det var 29 grader!!
Det var en härlig känsla att se höns gå fritt i stadskvarteren.
De flesta djuren låg och flåsade gömda i skuggan, men vargarna visade sig faktiskt.
(Obs mobilbilder på långt avstånd)
Födelsedagsbarnet fick bestämma rutten, så vi tittade mest på glashyttan, maskiner, järnhandeln, snickeriverkstaden & andra verkstäder, byggnader & gårdar, en och annan trädgård, ett litet växthus och örtagården. Det blev inte mycket fotat, mest pga värmen, men med några bilder förevigades vår dag.
 Så här tomt och ödsligt kan det se ut framför Solidenscenen andra dagar än tisdagar:

Efter en hel dag i solen var det skönt att komma ner i underjorden, där tunnelbanan går.
 


Inga kommentarer: