måndag 13 juli 2015

Vita blommor

Jag har, som jag skrivit tidigare, en viss förkärlek för vita blommor. Jag känner mig lyckligt lottad för det finns vita pioner, vita rosor, vit Digitalis, vit Malva, vit Förgätmigej, prästkragar, helt vita julrosor, Mandelblom, en jasmin (eller shersmin)-buske, vitsippor och snödroppar sedan tidigare på Gården.



 

 I den vita färgskalan hade jag med mig vita Löjtnantshjärtan, Ulleternell och Mattram från Villa Linnea. De satte jag i rabatterna redan i höstas, så de har verkligen visat att de vill vara med i rabatterna i min nya trädgård den här säsongen. De vita pelargonierna som jag hade satte jag i en och samma kruka. De verkar trivas förträffligt bland sina mer rosa "systrar".
 Sommarblommorna blir också för det mesta vita i min trädgård. I år är det vita små penséer, vit Kantlobelia, Margeriter, Tobaksblomma och Rosenskära (har inte slagit ut än).
I Örtagården finns den vita Malvan, vit Gurkört och Rölleka.
I köksträdgården finns det några grönsaker/bär med vita blommor; jordgubbe och sockerärta. Vit mangold kan ju också kvala in här i den vita kategorin. Sen har vi ju blomkålen förstås ;) !
Ja, det blir en hel del vita blommor & vita växter när man börjar rada upp dem så här. Det här var en rolig övning. Jag tror jag ska fortsätta med de rosa, cerise, orange, gula och lila blommorna & växterna i kommande inlägg. Jag tycker inte att jag har så mycket blommor över huvud taget, mest grönsaker, men det verkar ju som om jag har fel!
Trots att jag tycker att det finns många vita blommor i rabatterna här på Gården, så saknar jag jätterams, vit blåklocka, vit vallmo, vit stockros och säkert nå ´n mer som jag inte kommer på just nu. Det får jag lov att fixa till nästa år.
 

3 kommentarer:

Solinda sa...

Jag tycker också det är jättefint med vita blommor och du har en hel mängd. Blir spännande att se hur många sorter du hittar av de andra färgerna. Är de blandade alla färgerna eller har du ordnat rabatterna i färgteman?
Ha det gott!

Merja sa...

Många fina vita! Hade färg tema på olika växter för ett par år sedan. Det var kul att samla ihop dom så och se hur många man fick ihop:)
Ha en bra dag!

Skaparglädje sa...

Oj, så många olika sorters vita blommor det finns.
Kram!