tisdag 2 juni 2015

§ 1 Att ta hand om skörden

Jag är egentligen inte så intresserad av matlagning som sådan, men nu har jag bestämt mig för att förkovra mig inom detta "husmorsområde" genom att lära mig hur jag på bästa sätt kan ta hand om de grönsaker jag odlar och skördar.
Bär, frukt, sallad, spenat, rädisor, ruccola, sandsenap, morötter, tomat, gurka och succini äter jag helst råa i sallader eller som tillbehör till annan mat, i en smoothie eller till glass. Men annars vill jag helst äta grönsakerna varma eller iaf tillagade. Favorit är rotfrukter i ugn. Det skulle jag kunna äta varje dag under säsongen. Ju fler sorters rotfrukter på plåten, desto bättre.
Först ut att skörda, av det jag inte äter som det är, har varit rabarber. Efter några rabarberpajer blev det rabarberkompott (till glass) och picklade rabarber.
Jag har köpt en ny bok
http://www.adlibris.com/se/bok/salt-socker-och-vinager-konsten-att-preservera-9789127139572
för att få lite inspiration till denna § 1 på min Att-göra-listan och i den står det:
Så sant, så sant! Även om den första rabarberpajen på året smakar ljuvligt, vill man gärna prova nå´t annat efter ett tag. Längre fram på säsongen blir det picklade succini (eller squash) och rödlök.
Men det är synd att det är så himla mycket socker även i inlagda, picklade och på annat sätt preserverade grönsaker. Man får lämna spadet kvar i burken helt enkelt!
PS Till kvällsmat blir det soppa på den sista pumpan (i bild). Till det blir det mitt squashbröd med smör & ost. Mums! DS
 

1 kommentar:

Laila sa...

Dottern gör den godaste rabarberefterrätt jag någonsin smakat, busenkel dessutom. Kolla här:
http://katinkaskitchen.com/?p=2979
I kväll regn och kuling, jag drar täcket över mig och hoppas på bättre tider...