tisdag 16 juni 2015

Handla cocosfibrer på Lidl

Jag måste erkänna att jag inte handlar så mycket på Lidl, nästan ingenting faktiskt! Många bloggare skriver om att de inhandlat allehanda växter, lökar, fruktträd, buskar, krukade blommor etc. och de flesta verkar nöjda, men en del riktiga floppar har vi ju också fått ta del av här Blogglandia. Nu tittade jag in i en av Lidl´s alla butiker och hittade kokosfiber. Det har jag letat efter en tid.
För att få in lite mer strukturmaterial i den annars mycket sandiga jorden här på Gården ville jag prova att blanda i kokosfibrer. Jag har letat på ett par ställen (bla IKEA där jag köpt tidigare) men inte hittat, så man ska tydligen ta sig en tur in på denna kedja lite då och då.
När det gäller den här fabrikatet kokosfibrer fyller man 3 x 1 l vatten, i omgångar, i en vattentät påse, som den torra kokosfibern är förpackad i. Man ruskar om lite och fluffar till det färdiga innehållet (ca 10 l) och blandar sen det med jord. Det har fungerat hur bra som helst. Jord/kokosfiber-blandningen har jag till största delen använd till krukor. Där blir jorden annars "betonghård" efter några vattningar.
Några av tomathinkarna i växthuset har också fått en del av denna jord/kokosfiber-blandning.
Utvärdering följer.
 

Inga kommentarer: