måndag 23 mars 2015

Första potatisen satt i jorden

Va!?! Är hon galen eller? Jo, det är sant. Den första potatisen satte jag i jord i en avklippt mjölkkartong i början av februari (5/2). När den hade kommit så här långt satte jag den direkt i jorden ute i det stora växthuset för några dagar sen. Sort? Vet ej.
IMG_1518
Tyvärr har det ju kommit ett bakslag i vädret och den fina våren blev plötsligt vinter igen, men i växthuset står potatisplantan som om ingenting hade förändrats.
IMG_1546
Nu hoppas jag att den här ensamma stackars potatisen snart ska få några kompisar att växa upp tillsammans med. Det finns några till på lut, om man säger så, i “Blomrummet”. Det här är Amandine.
IMG_1519
Egen potatis till midsommar? Ja, jag hoppas det.
Förra årets försök med att odla potatis i hinkar blev ingen succé, så i år försöker vi med en annan variant.
I det stora växthuset har 8 pallkragar fått bli kanter till odlingsbäddarna på båda sidor. I 1-2 av dem ska det sättas potatis. För övrigt kommer det att bli massor med tomater och gurkor i pallkragarna (vissa i hinkar) och en dignande skörd av vindruvor, hoppas jag! När potatisen är skördad blir det ännu mer tomater.
 IMG_1493
Det finns en minikiwi i växthuset sen tidigare. Den har sett för bedrövlig ut och verkat död, men den har börjat svälla i bladfästena och är alltså vid liv. Förra året blev det inga frukter, men i år hoppas vi på att få smaka egna minikiwisar. Jag får kolla vad den behöver för att bära frukt.

Våren är en härlig tid!

Mme T

3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Tror att de behövs vara en hon och hanplanta när det gäller kivi. Kan ha fel och det beror på sort också tror jag.
Jag ligger lågt med potatisen här brukar vi kunna köpa färsk mitten av maj.Jag bor ju i potatisriket.
Allt gott
Ses vi i STockholm mån tro?
Annika

Laila sa...

Färskpotatis till midsommar - jo jag tackar! Här blir det nog inte det, visserligen har jag potatisar (eget utsäde) som börjat gro men att sätta dem i stora växthuset är nog inte så bra eller vad tror du? Mitt "stora" växthus är ju en bråkdel av ditt och jag ska ha tomater där om ett antal veckor, är rädd att sätta tomater och potatis tillsammans, mögelrisk?
Har du möjlighet att värma ditt växthus med kamin eller solpanel?
Kommer du till mässan? Ses i så fall hoppas jag.
Kram
Laila

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Lycka till med potatisen. Förra året var jag rekordtidig med att sätta ut fördriven potatis,men jag glömde att stänga luckan till drivhuset en natt och den frös. Året innan hade jag dock potatis till midsommar.
Förresten grattis till placeringen hos Expressens Leva och Bo´s rankning av trädgårdsbloggar. ( ligger ute på nätet nu) Där är vi båda med.
Kram Luna