tisdag 31 mars 2015

Utmaningar köksträdgårdsåret 2015

Mina stora köksträdgårdsutmaningar i år är ett "kåltält", tomat- & gurkodlingar i det stora växthuset, en kompostlimpa värd namnet och en varmbänk. Utmaningarna ska tydligen tas om hand i omvänd ordning för varmbänken var först ut. Se mer här och här.
Just nu ser det ut så här i varmbänken:
IMG_1606
Denna dagen, inte ett liv, som farbror Melker i Saltkråkan sa.
Men titta, det är nå´t där!
IMG_1597IMG_1596
Rädisor!! De är snabba de. Tyvärr rörde jag runt bland fröna när jag vattnade så de kommer lite huller om buller. Men vad gör det? De är så efterlängtade så det spelar ingen roll.
Nu väntar vi och hoppas på att resten ska gro också.

Om det ska fungera optimalt i en köksträdgård ska man ha nära till redskap, jord, kompost och allt annat. Annars blir det jobbigt och man drar sig för att ta i tu med göromålen. Det ska vara lätt att komma i gång och sen fortsätter man ju bara av farten. Därför ska en kompostlimp anläggas längs med kortsidorna på odlingslådorna i köksträdgården, och alltså vara lättillgänglig när man behöver fylla på med kompost. Hästskit och halm finns i överflöd och ligger bara och väntar på att få bli använt. En bra början är iaf de kompostgaller som ramar in ena kortsidan av kompostlimpan.
IMG_1591text1
Mellan odlingslåda 4 och Varmbänk II ska det in två odlingslådor till, till att börja med
En “omkring” kökskomposterna och en där det står ett bord med mattor, som ligger på Varmbänk II på nätterna, på tork.

Plantor till kål-, tomat- och gurkodlingarna (och annat) är på G i blomrummet. Nu längtar de ut!
IMG_1574 IMG_1579IMG_1581 IMG_1582IMG_1584 IMG_1577
 IMG_1576 IMG_1587
Sist men inte minst ska ett kåltält konstrueras i/på odlingslåda 6. Rättviksknutar, fiberduk och elkabelrör är införskaffade och ligger bara och väntar på att bli använda. De också ….!

Nej nu måste vårbruket sättas i gång!Mme TFörutom utmaningar finns det ju drömmar också.
Det här är en av mina drömmar för 2015:
Kronärtskockor som tillsammans med jätterverbena “svävar över” en eller fler av odlingslådorna.  grannliv

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Oj, vad du ligger i och plantorna har kommit långt. Önskar att jag också hade plats till en odlingslimpa.
Nästan spöklikt att du nämner kronärtskockor och jätteverbena, för precis så har jag tänkt att göra i år!
Önskar dig en skön påsk
Kram Anette

Laila sa...

Mycket på gång ser jag! Även här börjar plantorna längta ut till kallväxthuset (superträngsel i alla tillgängliga fönster) men det är alldeles för kallt ännu. Gurka har jag inte sått än, de brukar växa så fort att jag väntar till mitten av majmed att så.
Vilken härligt stor kompostlimpa! Blir vansinnigt avundsjuk!
Kram och glad påsk!