fredag 16 januari 2015

Blommig fredag – Årets trädgårdsplaner

Mina trädgårdsplaner för 2015 är inte så värst blommiga, de handlar mest om min köksträdgård och de 6 odlingslådor som ska vara på plats till våren/försommaren. 4 odlingslådor är redan nu på plats, så (minst) 2 till ska tillverkas och sen läggas på plats. Vill ni se hur det går till att göra en odlingslåda kolla in fliken “Köksträdgården” eller kolla in ett av mina testinlägg (innan jag offentliggjorde bloggen) här.
Just nu känns planerna för vårens och sommarens växtlighet ganska avlägsen.
Snön ligger vit över skogen …..
IMG_1310IMG_1305IMG_1312
Men snart är vi där!!!!!
Startskottet för min del är varmbänken som ska sparkas/stampas i gång i mitten av februari.

Mina planer för köksträdgården är som följer:
Odlingslåda 1:
Örtagård (inkl perenna örter/kryddor, sandsenap, gräslök, persilja) + ringblommor (höstsådda)
 IMG_0866
Odlingslåda 2:
Tidig potatis (eget utsäde)  + lök och vitlök + höstsådda morötter
 IMG_0516IMG_8196
Odlingslåda 3
:
Sparris + persilja, sallad, spenat (mellan sparrisplantorna) och jordgubbar
IMG_9641IMG_0059
Odlingslåda 4:
Driv/Kall-bänk (start så fort jorden reder sig + Varmbänk (start i februari)
Gröna blad (sallad, spenat), morötter, palsternacka, rädisor, rättika, rödbetor, 2 squash-frön (endast som test!) och en hel rad med andra grönsaker ska testsås.
IMG_0863
Odlingslåda 5:
Komposter, squash (på friland), pumpa, majs, ärter & bönor
IMG_0302IMG_0294
Odlingslåda 6:
Kål-tält med svart-, grön & vit-kål, broccoli, ruccola.
Kål-tältet ska göras mha “Rättviksknutens” finurliga kopplingar mellan sk VP-rör (elrör, de där vitgula plaströren ni vet!) och fiberduk. Finns det nå´n som har ett bättre förslag än dessa plaströr?
Knuten_3145Knuten_3225
Odlingslådorna 1-4 är 1,5 m x 4,5 m och ca 0,4 m höga, uppdelade på två “fack”. Resten av odlingslådorna ska bli 1,2 m x 4,5 m och ca 0,4 m höga, uppdelade på 2 eller 3 “fack”. Totalt kommer det nog att bli minst 10 odlingslådor. Det får framtiden och skörderesultatet under säsongen utvisa.

Köksträdgården är alltså egentligen en samling upphöjda bäddar. På Villa Linnea hade jag 4 x 4 pallkragar i en 4-årig växtföljd. Innan jag “slaktade” köksträdgården där hade jag 3 pallkragar på höjden på nästan samtliga 16 (= nästan 48 pallkragar, hopsamlade under 5 säsonger). Några av dessa pallkragar ska få ett nytt liv i de två växthusen för att hålla ordning på tomat- & gurkplantorna.

MdmTraktor

blogg-2

7 kommentarer:

Unknown sa...

Det blir mye deilig å spise hos deg i 2015:) Jeg kunne tenke meg å ha asparges.

Ingmarie We sa...

Vad trevligt med en köksträdgård och så mycket fint du visar. Jordgubbarna ser så läckra ut. Ha en bra helg.

Maribel sa...

Det ser riktigt gott ut, det är härligt att kunna plocka egna bär och grönsaker. Trevlig helg! Marika

Meta sa...

Ja minsann här ska det ätas god hemodlad mat hela året Så härligt det låter men mycket jobb är det också Man få liksom inget gratis
Ha en fin helg
Kram Meta

Skaparglädje sa...

Det kommer att odlas mycket gott hos dig. Ingen snö hos mig.
Kram!

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Spännande och det ser ut som du har bra planering. Vi är nog många som fokuserar på odling i år. Jag är nog inte lika duktig som du är dock.

Lycka till/ Luna

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Härlig läsning! Har börjat prata lite med mamma om att omskapa hennes stora trädgårdsland. Gå från land till bänkar med permanenta gångar som lättare kan hållas ogräsfria :)

Ska titta in på hur du gör dina bänkar nu.

Ha det gott! Carina