söndag 18 januari 2015

Höns i trädgården

Som de flesta vet som följer min blogg vill jag ha höns på gården, helst Bohusläns-Dals svarthöna. Vad kunde väl då passa bättre än att åka på kurshelg på Skillebyholm och vara med på hönsundervisningen där som en förberedelse? På köpet fick jag en färgupplevelse tillsammans med vår lärare Hanna som jag sent ska glömma. Göthes färglära är kurslitteratur och i mina gömmor hittade jag en gammal upplaga av hans bok. Hur kunde jag veta att jag skulle spara den?! Efter en så´n här genomgång av färger ser man på himmel, hav, solljus, målningar, blommor, mörker, rabatter och annat med färg på ett helt annat sätt. Man ser vilka fenomen som kan uppstå när färger harmonierar, kompletterar eller kontrasterar och hur man med blotta ögat ganska lätt kan se dessa fenomen runt omkring sig. Magiskt!
 IMG_1329
Men det var ju hönsen kurshelgen handlade om ja …….
Hönsen och tupparna på Skillebyholm visade gärna upp sig och sitt fina hönshus.
20150118_132218
Inne i hönshuset var det den finurliga plattan/hyllan under sittpinnarna som var mest intressant.
20150118_13254220150118_13264320150118_132657
Det är lätt att raka hönsskiten direkt ner i en hink från plattan/hyllan vid morgonstädningen. Nästan ingen hönsskit hamnar i ströbädden och det håller sig rent och fint där hönsen och tuppen/tupparna ska gå och sprätta. En så´n ska vi ha i gårdens hönshus när det beger sig!
Det finns massor med info att hitta på nätet och en massa klubbar & föreningar man kan gå med i. Bohuslän-Dals svarthöna är en lantras, så jag får väl gå med i Svenska lanthönsklubben, så jag har nå´t/nå´n att luta mig mot den dag det finns höns på gården.
kackel.se är adressen!! Kul namn (fniss).
IMG_1332
svenska_lanthonsklubben_topp

Mme T

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Det är så kul med höns, för att inte tala om de egna äggen som känns som guldklimpar fortfarande och då har jag haft höns i 20 år.

Lycka till
Anette

Bellas Lantliv sa...

Lycka till med hönsen. Det är bland det bästa man kan göra, skaffa höns. Jag har ett gäng Hedemorahöns och två Araucanahöns.