måndag 6 april 2015

Månadsbilder

När jag bodde och hade min trädgård i Småland fotade jag samma vy i trädgården med ca 1 månads mellanrum under året. De var olika vyer för varje år. Jag gillar månadsbilder. Framförallt att gå tillbaka och se vad som händer månad för månad. Det accelererar april-maj och blir intensivt under juni, juli, augusti och en bit in i september, men sen mattas det av för att till slut stillna (nästan) helt i slutet av november.
Under 2015 kommer jag att fota vår köksträdgård.
Här kommer första fotot, för april:
 IMG_1667
Köksträdgården ser inte mycket ut för världen än. Det ser nästan kalt ut bland 4 odlingslådor, varmbänk (i förgrunden), början på kompostlimpan (till höger) och 2 kökskomposter (som snart är inbyggda av odlingslåda 5), men ingalunda! Det gror i varmbänken och gräslök och persilja har vaknat till liv och växer och jag tror b-e mig att den perenna ruccolan (sandsenapen) har börjat skjuta nya blad. Smakprov är tagna!

En bild från ett vintrigt februari kan ge en skymt av hur det såg ut i köksträdgården då:
IMG_1400
Då skulle vi precis börja med varmbänk nr 1. Läs mer här.

En bild från ett vårligt mars, när vi jobbade med varmbänk nr 2:
IMG_1512
Läs mer här.
Mme T

Inga kommentarer: