tisdag 28 april 2015

Kirskålsbekämpning med stil

Att bekämpa kirskål verkar vara en helt omöjlig uppgift. Men om man nu tycker att det skulle vara värt ett försök kan man ju göra det “snyggt”. För att dessutom få lite rumskänsla vid hammocken har jag lagt ut gamla mattor för att kväva ogräset. Eventuellt kan det behövas svart plast under, men jag testar så här så länge.
IMG_1921IMG_1925
IMG_1923IMG_1922IMG_1928IMG_1930
Nu kanske inte de här mattorna är Sveriges snyggaste, men de fanns på Gården och “man tager vad man haver” som bekant. Om det här fungerar ska jag uppgradera mattstandarden några snäpp. Jag tänker i så fall matcha mattorna med de limegröna dynorna i hammocken. I pallkragarna, som står ovanpå mattorna, är det tänkt att jag ska ha alla pelargoner som inte är rosa, alltså de som är orange, de aprikosfärgade och de röda. De ska få stå i några gamla balkonglådor. Det blir alltså ingen jord i pallkragarna, inte till att börja med iaf. Det kanske kan bli lite “Medelhavsstuk” på plejset. Det beror på hur mycket sol det kommer att komma in när det är löv på buskarna. Trimmern får lov att hjälpa till att hålla undan det värsta kirskålstrycket från den nära omgivningen. Observera att den är limegrön! Det ska vara snyggt i trädgården.
IMG_1935
Detta kirskålsfredade område är en syrenberså som vi har gallrat fram ur en förvuxen och” bortglömd” del av trädgården. Alla döda grenar och stammar är borttagna och de friska är gallrade och kapade till knappt 2 m höjd. Nu hoppas vi på att de stackars syrenerna ska återhämta sig och börja skjuta skott nerifrån så bersån blir tät och fin igen.

Drömmer om att göra bersån till en lund/ett woodland!
Mme T

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Ååå, gillar din kirskålsbekämpning. Snyggaste jag sett!
Anette