onsdag 15 april 2015

Konstrunda på Österlen

Ibland måste man bryta av trädgårderandet med lite kultur för att få perspektiv på livet. Min KTH-kompis M är en mycket aktiv, driftig och påhittig quinna, så tillsammans med en konstintresserad syster till M och ytterligare en KTH-kompis Å hamnade jag på en konstrunda på Österlen förra veckan. En fantastisk rundtur, som Å hade velat göra och pratat om i flera år, blev äntligen av.
th th2
IMG_1718 IMG_1719
Vi startade med en god fisksoppsmiddag hemma hos M i Lund för att planera vår rutt. En rundtur i deras trädgård ingick givetvis och mest tittade vi på det alldeles nya växthuset.
Första anhalten dagen därpå var Ystad, där vi shoppade loss i en hattbutik. Jag hittade äntligen en solhatt som jag kan ha ute i trädgården. Den testades hårt under de två soliga dagarna vi var på tur och testen utföll till full belåtenhet.
IMG_1825IMG_1828IMG_1827
Färden gick sen vidare mot Kivik, där vi skulle övernatta på B&B Agdalund. Agdalund drivs av två av våra KTH-kompisar sen några år tillbaka.
 IMG_1745
Men innan vi kröp till kojs efter middag på Kiviks Hotell besökte vi samlingsutställningen i Baskemölla, där varje konstnär ställde ut varsitt alster, och några konstnärer längs vägen.
IMG_1723
Vi hann även med en tur till fots ut till Ale stenar. En sevärdhet som man bara måste se!IMG_1727
IMG_1708IMG_1707
Vindarna utnyttjades av “gliders” (eller vad de heter). En härlig syn!
IMG_1713IMG_1714
Några alster från de konstnärerna vi besökte:
IMG_1728IMG_1732IMG_1734IMG_1737
En konstnär hade en del av sin utställning utomhus (!) med utsikt över en porlande bäck. Tjusigt!
IMG_1739IMG_1744
Dag två inleddes med en motionstur till Stenshuvud, en nationalpark i närheten av Kivik.
IMG_1754IMG_1755IMG_1764
IMG_1761IMG_1765
Några alster från de konstnärer vi besökte dag två:
IMG_1766IMG_1774IMG_1775IMG_1776IMG_1777
 IMG_1771
Vi besökte även en smyckeskonstnär och en keramiker, där vi handlade en del. Det hade inte blivit mycket inköpt, men nu var det dags tydligen. Jag köpte ett ringarrangemang med fem smala ringar, en vit café-au-lait-skål och ett litet, litet fat att lägga tepåsen på.
IMG_1824IMG_1831
 IMG_1830IMG_1833
Den sista konstnären vi besökte var Maria Hillfon. Där blev det inköp av en tavla med en Madonnalilja på för min del. Bild saknas tyvärr och tavlan blev kvar i Lund. Den var för stor och tung att släpa på tåget. Men den var fin, det garanterar jag. Bild kommer.

Ett stort tack skickar jag till mitt konstrundasällskap!! Dels för att det blev av och dels för att det blev så himla trevligt, både själva konstrundan och allt runt omkring.
Tänk om vi skulle kunna göra om det här i krokarna! Men då blir det nog en trädgårdsrunda tror jag.
Mme T

Inga kommentarer: