torsdag 16 april 2015

Trädgårdsmästarutbildning på Skillebyholm/Ytterjärna

I helgen var det dags igen för två dagar trädgårdsmästarutbildning på Skillebyholm. Det var ett tag sen jag var där, så det kändes spännande att återse stället och kurskamraterna.
På schemat stod det planering av grönsaksodling (i större format), biodynamiska åtgärder och plantuppdragning. Det sista kursmomentet var det som intresserade mig mest och som gjorde att jag deltog den här kurshelgen. Jag följer inte kursen till 100 % utan väljer ut de moment som jag tycker är intressanta, lärorika och kan ge mig något.

Vi omplanterade bla purjolök som hade bredsåtts. De är som små pyttepurjolökar redan på det här stadiet. Vi lärde oss att “snurra” ner de sytrådstunna rötterna i större askar.
IMG_1783 IMG_1800 20150411_114958
Vi lärde oss att blanda olika jordar (så- och plantjord) och vi kollade pH i de olika jordarna. Finurligt att pressa ut vätskan/vattnet i jorden med en vitlökspress!
IMG_1788 IMG_1789
Vi krukade om plantor från förra året så att de skulle se snygga ut och kunna säljas.
IMG_1790 IMG_1791IMG_1794 IMG_1792
Vi sådde en del också, bla pyttepyttesmå frön som ska bli blomtobaksplantor.De har jag tre sorter som ligger hemma och väntar på sådd, så det passade ju alldeles utmärkt att få träna här.

Jag fick möjlighet att köpa med mig en planta med Amerikanskt Älggräs. Det har jag suktat efter länge. Vanligast är ju vitt älggräs (som växer vilt) men den här är svagt rosa. Nu hoppas jag den ska trivas på Gården och föröka sig så att jag an dela den och få fler. Drömmen är ju en “skog” med rosa vajande plymer i rabatten.
IMG_1795
am älggräs
Dessa fantastiska lavendelplantor bara måste jag visa! Så “knubbiga” och fina!
20150411_114609

Vi lärde oss också att tillreda humuspreparat. Biodynamiska odlare som tillverkar sitt humuspreparat själva lägger en klutt kodynga i ett kohorn och gräver ner det. Där får det ligga över vintern och på våren tar man hand om det som blivit inne i hornet. Någon djupare förklaring till tillvägagångssättet, och “teorierna” bakom, kan jag inte ge, men det är onekligen ett mycket, för mig, främmande sätt att resonera, men inte helt “tokigt” iaf. Intressant och spännande är det, även om jag har svårt att “köpa” allt.
De flesta som odlar biodynamiskt köper färdigt humuspreparat från Biodynamiska Föreningen. Läs mer där.
Man späder ut den snusliknande massan i vatten. Man rör på ett speciellt sätt under ca 1 timme för att få humuspreparatet “verksamt”.
20150411_103548 20150411_103657
Sen spänner man på sig en ryggspruta (från BILTEMA) och sveper över grödorna så att allt som växer får en lätt dusch. Träd, buskar, grödor på friland och i växthus fick tillskott av de som ville öva.
Annars kan man ta det utspädda humuspreparatet i en hink och med en granruska sprida ut den preparerade vätskan över sina odlingar.
20150411_10580320150411_110455

Planeringen av grönsaksodlingar (i större format) liknar givetvis den planering man gör för en köksträdgård, men man måste även ta med hur man ska plantera för att eventuella maskiner och andra hjälpmedel ska kunna göra sitt jobb. Vi gjorde ett grupparbete och det kändes väldigt roligt att vara “på mammas gata” och kunna tillföra något till gruppen. I min förra ekologiska trädgårdskurs gnuggade vi växelodling med växtföljder så det stod härliga till, men det satt till slut. Jag eftersträvar själv att köra en 4-årig växtföljd i mina pall- och odlingslådor. Vi får se hur det går nu när jag ska ha med ett kål-tält i odlingarna. Då får man sträcka sig till en sexårig växtföljd iaf när det gäller kål-delen.

Nästa gång (i maj) står det växthusodling, blomsterodling, vårpraktig i örtagården och ett studiebesök på Skillebys växthus, på schemat. Det är intressant så då måste jag vara med igen!

Mme T

Inga kommentarer: