tisdag 21 april 2015

Rapport från varmbänk II

Den 19 mars sådde jag Mizuna-kål, 2 sorters spenat, ruccola, fältsallad (frön från Tyskland), 2 sorters plocksallad och rädisor i varmbänk II. Se inlägget här.
Efter en månad ser det ut så här:
 IMG_1856 IMG_1857 IMG_1886 IMG_1890 IMG_1855 IMG_1892
Inte något strålande resultat precis!
Den troligaste förklaringen är att jag sådde alldeles för sent. Temperaturen hade hunnit att sjunka alldeles för mycket när jag väl kom till skott och sådde, så värmen räckte helt enkelt inte till. Eftersom bädden fortsatte att sjunka så pass mycket även efter sådden kommer inte solen åt i hela raden. Det är stor skillnad mellan den sidan som får sol och den sidan som inte får det.
Vattningen har också ställt till med problem kan man lugnt säga! Det blev en salig röra i alla raderna efter första vattningen. Det ska bli spännande att se om fröna har smitit i väg långt, när man så småningom kan se vad det är som kommer upp. Det enda jag känner igen är rädisorna, spenaten och några “strån” plocksallad, än så länge
.Trots en del kalla nätter har jag inte lagt på mattorna (pga lathet och en förkylning) men det verkar ju vara tillräckligt varmt och gott nere i “dalen” ändå. Så varmt och gott att jag satt ut två mangold-plantor (avhärdade i växthuset) , en grönkåls-planta och en squash-planta i den tredje och sista delen av varmbänken.
IMG_1867 IMG_1868
IMG_1863
IMG_1871 IMG_1872
Nu får vi se hur det går för de små plantorna, nu när de kommit ut i det fria.
Jag återkommer med en slutrapport.

Trots det “snöppliga” slutet på våra varmbänksförsök har vi ingalunda givit upp. Vi gör ett nytt försök med varmbänk nästa år. Man lär sig ju på misstagen, så nu vet vi iaf hur vi INTE ska göra.

Mme T

Inga kommentarer: