lördag 16 maj 2015

Kåltunneln på G

Nu har kåltunneln fått sina första “invånare”,

IMG_2071

Så här ser kål-tältet numera ut från utsidan:

IMG_2055

Om jag ska vattna kan jag göra det från kortsidorna, har jag tänkt mig. Där är det lätt att bara lyfta bort tyngderna, lyfta bort duken och rikta in vattenstrålen.
På utsidan har odlingslådan fått en list längs med långsidorna, som håller fast fiberduken när det blåser.

IMG_2057IMG_2058
Det är inte helt färdigplanterat än så jag måste kunna komma in igen för att sätta de sista plantorna. Då lättar jag bara på skruvarna och drar bort duken. Lätt som en plätt!

Detta är mitt andra experiment för säsongen. Det första var varmbänk/arna.

Håller sig nu bara kålfjärilarna borta så ser jag fram mot att kunna skörda grön-, svart- , blom- & vitkål och broccoli framemot hösten. Håll tummarna!

Mme T

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Sjutton vore det väl om inte kålen skulle få vara ifred nu!

Det är ärtor- och bönor som inte gillar lök.

Fin söndag
Anette