torsdag 14 maj 2015

Trädgårdsmästarkurshelg

Nu har jag varit på kurshelg på Skillebyholm/Ytterjärna igen. Antroposofernas skola för odling och trädgårdsmästeri är en fantastisk skapelse. Man känner stämningen redan i bilen på väg dit.
Den här helgen jobbade vi mycket i växthusen, både de med väggar och det utan. Det nya växthuset var inte helt klart än, men vi förberedde fyra bäddar ändå, trots att väggarna och taket saknades.
IMG_1979IMG_1981
I de gamla växthusen blev det ganska varmt att jobba, men vi kämpade på och gick ut och vädrade oss mellan varven. Tomater och bönor kom i jorden och vi rensade ogräs (förstås!). Vi lärde oss också hur man kan binda upp trådarna för tomater, gurkor och annat som klättrar.  Finemangs för mig för jag ska förbereda växthuset för tomater och gurkor nästa vecka. Nu vet jag hur jag ska göra.
IMG_1983IMG_1984
Plantor stod i långa rader och väntade på att komma i jorden eller att säljas på Plantdagen den 23/5. Vi såg och beundrade den otroliga växtligheten. Här sallad och mangold.
IMG_1985IMG_1986IMG_1987
Vi var även ute och samlade maskrosblommor till en av kompostpreparaten. Hur man bereder det vidare får vi lära oss i höst på en av kurshelgerna.
2015-05-10 001
Den vegetariska maten på Skillebyholm är helt suverän och eftermiddagsmålet på lördagen gick inte av för hackor!! Man äter ju som bekant även med ögonen också.
IMG_1992IMG_1993
På söndag förmiddag gjorde vi i ordning bäddar i blomsterlandet och satte sommarblommor (annueller). Jag var med i gruppen som satte solrosor av tre olika sorter. Det ska bli väldigt spännande att se hur det ser ut första veckan i augusti, när vi har vår praktikvecka. Måste komma i håg att ta en motsvarande bild då, så man kan jämföra.
IMG_2010
Vi hann även med ett pass i kryddträdgården. Där blev vi “höga” på lavendel som vi klippte ner och ansade. Det doftar helt underbart! Jag tog med en hel del klipp som jag ska försöka få nya plantor av.
På söndag eftermiddag tog vi oss en promenad till granngården och beundrade deras växthus. I ett av de tre hade de tomatodling …. i massor. Mellan raderna av tomatplantor skymtar ni vita “korvar” som är växthusets luft- & temperaturreglerande system. Det var redan tomater på G. Visserligen helt gröna, men ändå!! Det är ju bara i början av maj än så länge.
IMG_2011
De hade en fin vattentrappa för att syresätta vattnet i vattenreservoaren inne i ett av växthusen.
Rena konstverket!
IMG_2016
Skönt trött och mycket nöjd med kurshelgen styrde jag min kosa hem till Gården igen. Det är lite längre att köra nu för tiden, men det fungerade alldeles utmärkt. Den här gången hade jag hyrbil, för jag har sålt båda mina bilar. Tjoho!! Men nästa gång det bär av till Ytterjärna har jag en ny bil, nämligen min egna (begagnade) VOLVO. Den ska jag hämta på fredag. Tjoho (igen)!!

Mme T

1 kommentar:

Laila sa...

Den där kursen skulle jag vilja gå!
Älskar antroposofernas vattentrappor!Njutning både för öga och öra!
Kram