måndag 25 maj 2015

Köksträdgården sedd från norr

Det är för det mesta bilder på köksträdgården tagna från söder som jag visar här på bloggen. Nu kommer ett undantag. Bilderna är tagna från norr strax efter att vi hade satt potatis på åkerdelen längst till vänster. Vi kommer närmare och närmare.
IMG_2215IMG_2216
Nu är vi framme.
Närmast i bild är det blodflädern till vänster och chokladkörsbäret till höger. Nästa rad är vita vinbär, krusbär och gojibär. Längst bort, närmast odlingslåda 1, skymtar de amerikanska blåbären. Det ser som sagt lite ynkligt ut, men jag tror buskarna behöver detta svängrum så småningom.
IMG_2218
Odlingslåda 1 (närmast i bild): örtagården (under uppbyggnad!), med ruccolan som tillfällig gäst.
Odlingslåda 2: potatis till höger och vitlök, palsternacka och morot till vänster.
Odlingslåda 3: sparris till höger och jordgubbar till vänster.
Odlingslåda 4; majs, squash & ärtor till vänster och sallad, rödbeta, morot, rädisor och spenat till höger.
Odlingslåda 5: gul och röd lök till vänster och kökskomposterna till höger.
Odlingslåda 6: kåltältet med kål av olika slag och vintermorötter
Odlingslåda 7/Pallkragar, fd varmbänk (syns inte): kronärtskockor 
IMG_2221
Växthuset börjar tömmas på plantor. När plantorna försvinner ut i köksträdgården tar jag ett tag med tomatplantorna som är klara för omplantering. Det blev mer körsbärstomater än växthustomater (´Money Maker´) som tog sig och det måste jag råda bot på. Fler tomatfrön såddes i såjord i dag. Det är nog lite sent, men jag chansar.
IMG_2224IMG_2222
Snart är det dags för resten av kålplantorna att förflyttas till kåltältet och då blir det plats för fler tomatplantor. Gurkplantorna får vänta ett tag till inomhus innan utplantering. Det är ju fortfarande alldeles för kallt för dem. Några squash-plantor blev placerade bland tomathinkarna. Det var en tillfällig placering, men de verkar trivas alldeles förträffligt, så de får nog vara kvar där.
De 6 potatisarna som jag satte i växhuset den 7 april, efter att de fått gro ett tag i lite jord, ser ut så här nu; IMG_2225
Visserligen fin blast, men jag hoppas det finns potatisar under! Jag inväntar med spänning blomningen.
Många förfasar sig över att ha potatisar och tomater i samma växthus. Det är givetvis helt berättigat, men jag testar iaf. Gurkorna får ta “potatissidan” så tomaterna åtminstone får ett litet avstånd till potatispallkragarna. Inte vet jag om det hjälper, men jag experimenterar ju hej vilt det här året, så vi får se!

Madame Traktor

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Stort och bra växthus du har. Mitt lilla pytte är fortfarande sprängfyllt, men jobbar hårt på att få ut bricka efter bricka. ett problem att det är så kallt.
Så många trevliga buskar du planterat.
Allt gott
Anette