söndag 17 maj 2015

Organiska former & slingrande mönster

I kontrast till de raka linjerna & räta vinklarna i köksträdgården försöker jag vara lite mjukare i blomrabatterna och låta blommorna bilda klungor och få växa i mer runda former. Jag försöker samla de gula blommorna på ett ställe, de vita blommorna i en rabatt och i en rabatt försöker jag samla de blå/lila blommorna. Det har inte blivit helt konsekvent, men jag jobbar på det. Rabatten närmast huset försöker jag få att gå i vitt-rosa-grönt. Blommor, både perenner och annueller, är ju organiska i formen i sig själva och bildar helt på egen hand slingrande mönster i rabatterna.

Vivor av olika kulörer “förstör” färgdesignen i rabatterna. De växer lite varstans med helt olika färger blandade, men de är så fina så de får vara i fred och förhoppningsvis kommer de att fortsätta att trivas och växa till sig ännu mer.
2015-05-16a 
Just nu är det massor med förgätmigej överallt i gräsmattorna runt husen på Gården.
En del är vita. Riktigt fina!
IMG_2045IMG_2086
De får sprida sig och växa som de vill. Ingen gräsklippning innan de har blommat ut!

Ett undantag från det mer uppmjukade i blomrabatterna är den raka rabattkanten mot gångplattorna vid blomrabatten närmast huset. Där har jag tom fått in en rät vinkel.
IMG_2075 IMG_2077
Rabattkanten är av svart komposit (återvunnen plast), köpt på RUSTA.
Svart i trädgården är ju som tidigare en favoritfärg för mig på möbler, buskstöd och annan inredning ute.
I bärbuskavdelningen för svarta vinbär och hallon är bärbuskstöden svarta (1 från PLANTAGEN 199:- och 3 från HASSELFORS ca 400:- (om jag minns rätt)). Vilken prisskillnad! PLANTAGEN´s är minst lika bra som HASSELFORS´s, enligt mig.
IMG_2039 IMG_2042
Främst för att hålla borta ogräset mellan bärbuskarna har jag lagt ett ganska tjockt lager med bark och flis. Det håller fukten bra också och det verkar buskarna trivas med. Vinbärsbuskarna klipptes radikalt ner för två säsonger sen. Förra året blev det inte mycket bär, men i år blommar det rikligt.
Hallonbuskarna har ansats och gallrats i år. Det blev ganska mycket hallon förra året, men buskarna stod lite hipp som happ. Nu har en massa rotskott tagits bort och de raka raderna börjat skymta. De hallonplantor som ska bära frukt i år får vara kvar, även om de står lite tokigt. Efter skörden ska de tas bort. Bärbuskavdelningen har också fått en mer tydlig kant ut mot gräsmattan. Nu ska det bara fyllas på med mer bark och sen inväntar vi bärsäsongen.
IMG_2080 IMG_2082a
Mme T

Inga kommentarer: